II Regionalne Forum Edukacyjne

W dniach 23 – 24 marca 2006 roku w Gimnazjum nr 14 we Wrocławiu w ramach programu Równać szanse odbyło się II Regionalne forum Edukacyjne. Forum było okazją do spotkania ludzi aktywnie zajmujących się edukacją w województwach dolnośląskim, łódzkim, opolskim i śląskim. Podczas forum zostały zaprezentowane również najciekawsze projekty, realizowane dzięki dotacjom Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności oraz Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży. W forum uczestniczyli także przedstawiciele Wieruszowa: Elżbieta Wierzba pracownik biblioteki powiatowej oraz Urszula Kania nauczycielka języka angielskiego w LO w Wieruszowie.

W pierwszy dzień Forum dyskutowano na temat “Jaki uczeń – jaka szkoła- jaka edukacja?” W panelu dyskusyjnym wzięli udział: Agnieszka Sułowska – członek zespołu PISA 2003. Pani Agnieszka zaprezentowała najważniejsze zagadnienia i refleksje zawarte w polskim raporcie z badań PISA 2003 (Międzynarodowe Badania Umiejętności Uczniowskich). Dla zainteresowanych polski raport jest dostępny na stronie internetowej Fundacji im. Tomasza Morusa www.thomasmore.pl

Kamil Kozłowski – Prezes Parlamentu Młodzieży Wrocławia, który przedstawił Raport „Młodzież 2005”, przygotowany na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród 2000 uczniów. Raport ten dostarczył informacji na temat stosunków między nauczycielami i uczniami, stopnia znajomości praw i obowiązków w życiu szkolnym , samorządności uczniowskiej, stypendiów, nauczania religii, języków obcych itp.
Stanisław Sławiński wiceminister MEiN , który mówił o sytuacji polskiego szkolnictwa.
Dr Wacław Idziak – socjolog z Politechniki Koszalińskiej. W pracy badawczej zajmuje się socjologią wsi. I o tym był jego wykład. Od 7 lat prowadzi on eksperyment badawczy związany z tworzeniem wsi tematycznych i przygotowaniem szkół wiejskich do pełnienia roli ośrodków rozwoju wsi (dla zainteresowanych tematem wsi tematycznych – www.wioskitematyczne.org.pl).
Głos w dyskusji zabrali również:
Radosław Jasiński – z Polsko Amerykańskiej Fundacji Wolności i Artur Łęga – z Polskiej Fundacji Dzieci i Młodzieży. Jednym z celów tych fundacji, o czym była mowa, jest wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z terenów wsi i małych miast, poprzez tworzenie najlepszego środowiska rozwoju oraz podnoszenie jakości edukacji.
Całość imprezy prowadził Janusz Laska – z Kłodzkiego Towarzystwa Oświatowego

W drugi dzień Forum odbywały się już zajęcia dyskusyjno-warsztatowe w dziewięciu podgrupach roboczych:

  • 1. Regionalizm, czyli niebanalny świat wokół nas.
  • 2. Środowisko kulturowe kontra środowisko naturalne!
  • 3. Nauki matematyczno-przyrodnicze nie muszą być trudne i nudne.
  • 4. Od kreacji do kreacji czyli działania artystyczne.
  • 5. Sport i turystyka – prowokacją do samorozwoju.
  • 6. Dziennikarstwo – sposób na sukces życiowy.
  • 7. Powielanie, rozwój a może samorozwój?
  • 8. Bank pomysłów – Akademia Programu Równać Szanse.
  • 9. Jak napisać dobry projekt i dostać na niego pieniądze?

Uczestnicy warsztatów mieli okazję poznać najlepsze projekty, które były omawiane przez ich twórców. Dowiedzieli się także jaką drogę trzeba przejść, gdy ma się pomysł na wyrównywanie szans edukacyjnych i chce się go wcielić w życie. Niektóre, prezentowane projekty znajdują się na stronie internetowej www.rownacszanse.pl
Ważnym elementem tegorocznego Forum była prezentacja nowego elementu programu Równać Szanse Polsko – Amerykańskiej Fundacji Wolności. Jest to “Akademia Programu Równać Szanse”, która oferuje wsparcie i partnerstwo dla organizacji realizujących działania w obszarze wyrównywania szans edukacyjnych. Organizacje czy instytucje mogą korzystać z modelowych rozwiązań, mogą liczyć na wsparcie merytoryczne ekspertów Akademii, bądź korzystać z warsztatów, szkoleń i konferencji.
Na wszystkie pytania postawione na Forum z pewnością nie udało się odpowiedzieć. Ale jedno jest pewne. Uczestnicy wrócili bardziej zmotywowani, bogatsi o zdobytą w gronie ekspertów wiedzę, świadomi dróg rozwoju, jakie powinni obrać i metod realizacji wytyczonych przez siebie celów. Gotowi do podejmowania nowych wyzwań.

Więcej o: , ,